Subject: Tagasiside seaduse eelnõu muutmise kohta, mis puudutab abivahendite väljastamise korda
From: Margit Mäll <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Cc: Indrek Katušin <[email-masked]>,Ülle Poljakova <[email-masked]>
Date: Thu, 24 Jul 2025 09:45:49 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Mare Toompuu Sotsiaalkindlustusametist on saatnud abivahendite
ettevõtetele tutvumiseks seaduse muutmise eelnõu. Oma kirjas teavitas
ekspert, et Sotsiaalministeerium ootab eelnõu kohta arvamusi hiljemalt 04.
augustiks 2025. a.

Minu nimi on Margit Mäll, olen töötanud füsioterapeudi ja abivahendi
spetsialistina ITAK OÜ´s 10 aastat. Hindan erivajadusega inimeste
tegevusvõimet, aitan neil leida sobiva abivahendi, koos tehnikuga nõustan
kliente elektriliste liikumisabivahendite osas. Soovin edastada oma
arvamuse ja muudatusettepaneku abivahendite loetelus olevate elektriliste
ratastoolide kohta.

Elektrilised ratastoolid on jagatud tehniliste näitude jm kriteeriumide
järgi kolme gruppi. Kokkuvõtvalt: I grupi elektrilise ratastooli kasutaja
istumistasakaal on hea, kehakontroll on hea, peatuge ei vaja, erikohandusi
vajab vähe, ratastoolile siirdub üldjuhul iseseisvalt, lisatoetusega või
vähese kõrvalabiga, lubatud sõidukiirus praeguse eelnõu järgi on kuni 6
km/h. II ja III grupi elektrilise ratastooli kasutaja seevastu vajab
elektrilisi lisakohandusi, seisundist lähtuvalt on vajalikud
lisafunktsioonid ja lubatud on tal sõita ka nõudlikumal pinnasel – alates
6 km/h.

Abivahendite loetelu tabel: Abivahendi täpsustus või abivahendi grupi
kitsendus

Aktiivsusgrupp I   elektriliste lisadeta; kiirusega kuni 6km/h, sh
kokkupandavad elektrilised ratastoolid

Abivahend võimaldatakse soodustingimustel isikutele, kes vastavad
kõikidele järgnevatele kriteeriumitele:

• esineb püsiv raske või täielik probleem käimisel ja pikemate vahemaade
läbimisel manuaalse ratastooliga, mis on tingitud tasakaalu,
koormustaluvuse, liigeste liikuvuse, lihasjõu ja/või tahtmatute ja
tahtlike liigutuste kontrollimise funktsioonihäirest

• abivahendi kasutamise vajadus valdavalt ühes liikumiskeskkonnas,
valdavalt siseruumides või väliskeskkonnas mittenõudlikul pinnasel
(tasane, ühtlase kattega tee jm)

• suuteline istumisasendit säilitama ega vaja erikohandusi abivahendile.

Aktiivsusgrupp II  elektriliste lisadega; kiirusega alates 6km/h
elektrilised ratastoolid

Abivahend võimaldatakse soodustingimustel isikutele, kes vastavad
kõikidele järgnevatele kriteeriumitele:

• esineb püsiv raske või täielik probleem käimisel ja pikemate vahemaade
läbimisel manuaalse ratastooliga, mis on tingitud tasakaalu,
koormustaluvuse, liigeste liikuvuse, lihasjõu ja/või tahtmatute ja
tahtlike liigutuste kontrollimise funktsioonihäirest

• abivahendi kasutamise võimekus iseseisvalt vähemalt kahes
liikumiskeskkonnas, siseruumides ning väliskeskkonnas keskmise
nõudlikkusega pinnasel (võivad esineda pinnase vaheldumine, vähesed
takistused jm)

• füüsiline seisund seab vähesel määral erinõudeid istmele ja
reguleerimisfunktsioonidele.

Aktiivsusgrupp III   keerulisemate elektriliste lisadega (nt istmelift,
vertikaliseerimise võimalus); kiirusega alates 6km/h; , istme
reguleerimisvõimalustega - (nt istme sügavus, laius) ;, amortidega ja
muude individuaalsete kohandamis-võimalustega elektrilised ratastoolid

Abivahend võimaldatakse soodustingimustel isikutele, kes vastavad
kõikidele järgnevatele kriteeriumitele:

• esineb püsiv raske või täielik probleem käimisel ja pikemate vahemaade
läbimisel manuaalse ratastooliga, mis on tingitud tasakaalu,
koormustaluvuse, liigeste liikuvuse, lihasjõu ja/või tahtmatute ja
tahtlike liigutuste kontrollimise funktsioonihäirest

• abivahendi kasutamise võimekus vähemalt kolmes liikumiskeskkonnas,
siseruumides ning väliskeskkonnas nõudlikul pinnasel (mitmete tõusude ja
langustega, künklik või auklik pinnas, metsarajad, kaldteed, äärekivid jm)

• füüsiline seisund seab istmele ja reguleerimisfunktsioonidele erinõudeid

• esineb probleeme istumisasendi säilitamisega.

Ma teen ettepaneku ühtlustada nõue, et kõikidel gruppidel on kiirus alates
6km/h. Tootjatel algavadki valikud alates 6 km/h. I grupi (standardsemate)
elektriliste ratastoolide aktiivsed igapäevased kasutajad vajavad võimsama
mootoriga ratastooli kas oma suurema kehakaalu või parema
manööverdamisvõimaluste pärast (aeglasematel tehase poolt nõrgem mootor -
tool ei keera sisekeskkonnas nii efektiivselt), madala jõudlusega
ratastool ei ole alati kõige stabiilsem ja turvalisem. Alates 6 km/h
võimaldab ettevõttel valida kliendi erivajadusest lähtuvalt sobivama
mudeli variandi, seda loomulikult kliendiga kohtudes ja abivahendit
proovides.

Kiri sai pikk, tänan Teid ette kaasamõtlemise eest.

Heade soovidega

Margit Mäll

Füsioterapeut-ostuspetsialist